latest Post

MANFAAT ROTI SANGAT BANYAK BAGI TUBUH KITA DAN BAIK TUK DI KONSUMSI




KHASIAT ROTI

Roti gandum ataupun jenis roti tawar memilki kandungan gizi yang sangat bermanfaat bagi tubuh, terutama anak-anak. Kebanyakan anak-anak adalah tipe pemilih dalam menentukan makanan, termasuk dalam memilih roti. Roti mempunyai khasiat baik untuk anak-anak. Bahannya yang terbuat dari biji-bijian, membuat roti masuk ke dalam Piramida Panduan Makanan.

Bercakap mengenai porsi (jumlah ambilan), anak-anak usia 2-6 tahun sebaiknya mengambil jumlah roti sebanyak 6 potong per hari. Sedangkan, untuk anak-anak berusia diatas 6 tahun disarankan mengambil roti sebanyak 6-11 potong setiap harinya.

 Keliru memilih jenis roti yang sesuai buat anak Anda? Ada beberapa pilihan bergantung kepada selera  anak masing-masing , seperti roti tawar, roti gandum, roti gandum madu dan lain-lain lagi. Bagi kebanyakan anak, rasa adalah faktor utama dalam memilih roti.

Berikut ialah info menarik tentang roti gandum:

Warna coklat pada sesetengah roti gandum tidak bermakna roti itu berasal daripada bijian penuh kerana kemungkinan ia dihasilkan dengan campuran gandum dan tepung putih. Justeru, bacalah label pada bungkusan roti yang dibeli. Roti gandum biasanya mengandungi 3 gram serat untuk setiap sajian.

Kini, roti gandum mempunyai pelbagi perisa dan tidak semestinya roti tawar. Ada yang dicampurkan dengan buah-buahan kering, bijian, biji bunga matahari atau tepung daripada jenis lain.

Untuk mempelbagaikan rasa, tambahkan potongan keju, yogurt rendah lemak, minyak zaitun, madu atau potongan ayam panggang tanpa kulit. Semakin rendah kalori yang ditambahkan pada roti gandum, maka semakin baiklah manfaatnya.

Bagi kamu yang terburu-buru saat sarapan, roti merupakan salah satu alternatif yang cepat untuk sarapan bergizi dan praktis tentunya. Roti memiliki ragam variasi isi yang boleh kamu pilih seperti misalnya selain kacang, strawberry, coklat, susu, maupun telur dan daging yang dinamakan sandwich. Rotipun bisa beragam, roti tawar, roti manis, keju, daging, gandum, pandan dan masih banyak lagi.

Roti merupakan salah satu makanan tertua didunia, yang muncul beberapa abad lalu. Tepung terigu, air, gula, ragi, garam, telur dan susu merupakan bahan utamanya. Menyimpan roti dengan baik sangat penting untuk menjaga keawetannya. Untuk menjaga agar roti tetap fresh, maka harus dimasukkan kedalam tempat roti khusus atau dibungkus dengan wax paper dan dimasukkan dalam kulkas. Satu hal yang perlu diperhatikan adalah kamu harus menghindari bahan-bahan berbau tajam seperti bawang, detergent dan sabun dalam menyimpan roti. Bahan-bahan ini harus diletakkan sejauh mungkin dari tempat menyimpan roti.

Manfaat kesehatannya roti? Wah banyak sungguh kebaikannya, roti ini merupakan sumber yang sangat baik untuk zat besi, vitamin, kalsium dan protein. Kandungan serat sangat tinggi di roti gandum juga sangat baik untuk sistem pencernaan. Roti gandum terutama, memiliki banyak sungguh manfaat kesihatan.

Roti gandum lebih menyehatkan dibandingkan dengan roti putih. Selain unggul dalam berbagai zat besi, roti gandum dapat menurunkan kolesterol dan risiko terkena penyakit jantung, serta baik mengatasi masalah diabetes.Dibandingkan roti putih yang banyak ada di pasaran, roti gandum memang kurang popular. Selain roti gandum lebih mahal dan agak sukar untuk mendapatkannya, secara psikologi roti putih dianggap lebih bersih, murni, bebas pencemaran, dan lebih aman untuk diamalkan sepanjang kehidupan.

Bagi anda yang kurang meminati roti gandum, boleh juga dengan membuat sandwich isi tuna dan sayuran dengan tambahan keju cottage. Selain enak, kandungan serat serta tuna yang berkolesterol rendah baik untuk kesihatan.

Piramid makanan mengesyorkan bahawa kita seharusnya mengambil sekurangkurangnya lapan hingga dua belas hidangan nasi, mi, roti dan lain-lain produk bijirin (bergantung kepada umur, jantina dan tahap aktiviti).Sekali-sekala apa salahnya kamu menukarkan menu sarapan kepada yang lebih berkhasiat iaitu dengan mengambil roti gandum.

Sebelum memutuskan roti mana yang Anda pilih, ada baiknya terlebih dahulu melihat kandungan gizi dari berbagai jenis roti. Meskipun masing-masing roti mempunyai kandungan yang sama, seperti :

Kalori                    : sekitar 40-70 kalori per potong
Total Lemak          : 0,5-1 gram
Kolesterol              : 0 mg
Sodium                 : 90-130 mg
Protein                  : 1,5-3 gram
Zat Besi                : 4-8%

Setiap jenis roti memilki kandungan serat dan kalsium yang berbeda. Roti gandum utuh biasanya memilki lebih banyak vitamin B6, vitamin E, magnesium, asam folat, tembaga, zinc, dan mangan. Sedangkan roti tawar diperkaya dengan berbagai vitamin.

Secara umum, roti gandum yang memilki 100% gandum utuh memiliki kandungan serat yang lebih tinggi dibanding roti lainnya yang dibuat dengan tepung terigu. Diet dengan serat tinggi sangat dianjurkan untuk semua orang dan sangat membantu bagi anak-anak yang mengalami sembelit

sumber: .time4bake.wordpress.com

About Unknown

Unknown
Recommended Posts × +

0 komentar:

Posting Komentar